Selecteer een pagina

Innovatie betekenis

De betekenis van innovatie is vernieuwen, maar dat dekt de lading niet helemaal.



Met innovatie wordt bedoeld om met behulp van nieuwe technologie bestaande producten en/of diensten beter te maken of om compleet nieuwe en betere producten en diensten te ontwikkelen.

Innoveren is ontwikkelen

Innovatie is een vorm van ontwikkelen. Innoveren is hier het werkwoord voor. Als bijvoorbeeld een bedrijf innoveert, is het dus bezig met het ontwikkelen en dus het verbeteren van hun producten en het aanbod. Niet alleen producten kunnen geïnnoveerd worden, maar ook diensten. Het doel van innovatie is feitelijk altijd om iets wat al bestaat beter te maken of om iets compleet nieuws aan te bieden.



betekenis innovatie

Innoveren in het Engels

In het Engels bestaat het woord innovation, wat precies dezelfde betekenis heeft als innovatie in het Nederlands. Met innovation wordt bedoeld om te vernieuwen of te verbeteren. Verandering kan ook een goede uitleg zijn van het woord innovatie.



Synoniemen voor het woord innovatie

Enkele belangrijke synoniemen voor het woord innovatie zijn vernieuwing, nieuwigheid, uitvinding en bedenksel. Om te innoveren begin je vaak met een idee of bijvoorbeeld een product of een dienst aantrekkelijker te maken voor de markt. Vervolgens begint het proces om een bestaand product te innoveren of om juist een compleet nieuw product te lanceren.

Innovatie op het gebied van producten

Producten worden continu geïnnoveerd om aan de eis van de consument te kunnen voldoen. Voor veel bedrijven en fabrikanten is het ook een ideale manier om nieuwe producten te lanceren, actueel te blijven en de winst te vergroten. In bewegende markten, zoals consumentenelektronica, zien we innovaties die aan de lopende band plaatsvinden. Laptops, televisies en andere producten worden continu vernieuwd en verbeterd, zodat consumenten ook nieuwe laptops en televisies blijven aanschaffen.

Innovatie op het gebied van diensten

Diensten kunnen eveneens geïnnoveerd worden. Om ook weer aan de eisen en wensen van een klant te kunnen voldoen. Wanneer een dienst niet meer past bij de bedrijfsvoering of niet meer de oplossing kan bieden, zoals het altijd deed, is het meer dan gewenst om als aanbieder te innoveren. Zodat je ook weer relevant wordt, de vraag naar je dienst weer toeneemt en je dus uiteindelijk de winst kunt vergroten.

Innovatie op het gebied van bedrijfsprocessen

Producten en diensten zijn niet het enige wat te innoveren is, want je kunt ook bedrijfsprocessen innoveren. Met als doel om bijvoorbeeld kosten te verlagen. Door bijvoorbeeld te innoveren in het magazijn kun je de productiviteit van werknemers verhogen, meer goederen verwerken en daarmee je winst vergroten. Ook andere bedrijfsprocessen die efficiënter en dus beter ingericht kunnen worden, kunnen resulteren in positieve ontwikkelingen binnen de P&L. Omdat je bijvoorbeeld minder personeel nodig hebt of in dezelfde tijd meer werk gedaan krijgt.



Innoveren op verschillende manieren

Je kunt op verschillende manieren innoveren. Je kunt bijvoorbeeld je service als bedrijf uitbreiden. Waar je normaliter bijvoorbeeld alleen het product verkocht en klanten alleen via de mail support konden ontvangen, kun je innoveren door bijvoorbeeld ook telefonisch of via een live chat support te geven. Dit is al een vorm van innovatie, omdat je dus je dienstverlening als bedrijf verbetert.

Geleidelijk innoveren

Innoveren gebeurt doorgaans ook geleidelijk, omdat een bedrijf daarmee risico’s en oplopende kosten kan beperken. Dit wordt ook wel incrementele innovatie genoemd. Radicale of disruptieve innovatie betekent vaak een ingrijpende wijziging van het product of het aanbod van een bedrijf. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een specialist op het gebied van schilderwerken die opeens ook een dienstverlening als stukadoor gaat aanbieden. Dit is een ingrijpende verandering, waarvan ook onduidelijk is of het succesvol gaat zijn.

Tips om succesvol te innoveren

Innoveren is niet makkelijk, maar er zijn een aantal handige handvatten, waarmee je als bedrijf ook kunt innoveren. Door bijvoorbeeld bedrijfsprocessen onder de loep te nemen en deze te verbeteren met behulp van bijvoorbeeld innovatieve oplossingen, zoals softwarepakketten die het mogelijk maken om je klanten te beheren.



Personeelsontwikkeling

Je kunt ook innoveren door te investeren in de ontwikkeling van je personeel. Maak ze meer een expert in een bepaald vakgebied. Dit is te realiseren door trainingen, cursussen en opleidingen aan te bieden.

Markt en marketing

Innovatie heeft ook betrekking op de markt en marketing. Hoe zet je een product of dienst in de markt, waar vraagt de klant om en hoe speel je hierop in? Door hiermee bezig te zijn kun je als bedrijf ook innoveren en kansen benutten.

Producten

Innovatie is ook het ontwikkelen van bestaande producten en diensten of nieuwe producten en diensten lanceren. Dit is vaak radicale innovatie, omdat je een compleet nieuw product of dienst lanceert, waarvan je nog niet weet of het succesvol gaat zijn. Bestaande producten en diensten vernieuwen en verbeteren is minder risicovol en wordt dus ook incrementele innovatie genoemd.

Trends en ontwikkelingen

Je kunt ook inspelen op trends en de ontwikkelingen van de markt. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden om succesvol te innoveren, want door het volgen van de trends en kansen te spotten kun je als bedrijf innoveren. Met als doel om meer omzet en winst te realiseren.