Selecteer een pagina

Crediteuren betekenis

Crediteuren zijn schuldeisers. Dit zijn dus met andere woorden de personen of partijen waar jij een factuur aan dient te betalen. Voorafgaand werd doorgaans een dienst of product geleverd.



Een crediteur is een partij waar jij een bepaalde schuld bij hebt. Dit kan een andere consument zijn die jouw onderhands geld heeft geleend, maar ook een bedrijf die jou een product of dienst heeft verkocht. Heb je ervoor gekozen om een lening bij een bank af te sluiten? Dan wordt ook deze voor jou een crediteur. In het bijzonder voor bedrijven geldt dat ze doorgaans over een bepaald aantal verschillende crediteuren beschikken.

Vermelding van crediteuren op de bedrijfsbalans

Wanneer je de balans van een bedrijf controleert zal je vast kunnen stellen dat daar altijd de term crediteuren op opduikt. Er staan op de balans altijd twee verschillende kanten. We maken hierbij een onderscheid tussen enerzijds de activa en anderzijds de passiva. Het zijn de schulden evenals het geleende vermogen die deel uitmaken van de passiva- of creditzijde. Met andere woorden, hier staan de schuldeisers aangegeven waar jij als bedrijf nog een bepaalde schuld aan moet betalen. Tegenover de creditzijde staat de debetzijde. Hier bevinden zich de debiteuren die jou nog een bepaald bedrag verschuldigd zijn.



betekenis crediteuren

Verschil tussen crediteuren en debiteuren

Binnen de zakelijke wereld wordt er eigenlijk vooral een onderscheid gemaakt tussen twee verschillende groepen. In eerste instantie zijn er de crediteuren, maar daarnaast zijn er ook nog de debiteuren. Het is zeker niet zo dat beide termen verwijzen naar dezelfde “partner” voor jou als bedrijf, in tegendeel. Crediteuren zij zoals eerder aangehaald schuldeisers terwijl debiteuren jouw eigen klanten zijn. In plaats van dat je aan hen een bepaalde schuld moet betalen is hier het omgekeerde van toepassing. Debiteuren ontvangen van jouw bedrijf een factuur waardoor zij ten opzichte van jouw onderneming over een bepaalde schuld beschikken.



Spookfacturen

Niet elke factuur die je als bedrijf vandaag de dag ontvangt is afkomstig van echte crediteuren. Spookfacturen vormen tegenwoordig een ontzettend vervelend fenomeen waar nagenoeg elke onderneming wel eens mee wordt geconfronteerd. Op het eerste gezicht lijkt het zo te zijn dat deze facturen afkomstig zijn van gerenommeerde bedrijven waar je naar alle waarschijnlijkheid ook echt mee samenwerkt. Ze zijn nauwelijks van echt te onderscheiden, tenzij op enkele punten. Belangrijke zaken om te controleren bij het ontvangen van facturen van crediteuren zijn dan ook:

  • De (gedetailleerde) omschrijving die is terug te vinden op de factuur;2. Het rekeningnummer waar je het verschuldigde bedrag naar dient over te maken;
  • Heb je een factuur ontvangen, maar twijfel je of deze daadwerkelijk afkomstig is van een echte crediteur? In dat geval is het altijd een goed idee om even met het bedrijf in kwestie contact op te nemen. Alleen zo kan je met zekerheid stellen dat de factuur legitiem is.



Wat omvat crediteurenadministratie en -beheer?

Binnen de zakelijke administratie kan er worden vastgesteld dat er vaak vooral de nadruk wordt gelegd op de opvolging van inkomsten. Dit betekent dat er vooral veel gefocust wordt op debiteurenbeheer. Het spreekt voor zich dat de opvolging van je klantenadministratie zeer belangrijk is, maar ook de crediteurenadministratie van je bedrijf mag niet worden onderschat. Een tijdige betaling van facturen die jouw bedrijf ontvangt zorgt niet alleen voor een zo optimaal mogelijke relatie met je zakelijke partners, daarnaast voorkom je op die manier bijvoorbeeld ook vervelende intresten of zelfs hoog oplopende boetes. Een niet correcte opvolging van je crediteurenadministratie zou finaal ook zomaar kunnen zorgen voor minder gunstige betaalvoorwaarden zoals een directe betaling bij levering van een bepaald product of dienst.

 

Term Definitie Verschil Voorbeeldzin
Debiteur Een klant die producten of diensten heeft ontvangen maar de factuur nog moet betalen. Degene die de factuur moet betalen. Onze debiteur heeft de betalingstermijn van 30 dagen overschreden.
Crediteur Een leverancier die producten of diensten heeft geleverd en nog betaald moet worden. Degene die de factuur verstuurt en betaling ontvangt. We moeten onze crediteur betalen binnen de afgesproken termijn.
Debiteurenbeheer Het proces van het beheren en innen van openstaande vorderingen bij klanten. Richt zich op inkomende betalingen van klanten. Goed debiteurenbeheer zorgt voor een gezonde cashflow.
Crediteurenbeheer Het proces van het beheren en betalen van openstaande schulden aan leveranciers. Richt zich op uitgaande betalingen aan leveranciers. Efficiënt crediteurenbeheer voorkomt boetes voor te late betalingen.
Balanspositie Debiteuren staan aan de activazijde (bezittingen); crediteuren aan de passivazijde (schulden) van de balans. Debiteuren zijn tegoeden; crediteuren zijn verplichtingen. Een toename in debiteuren verhoogt de activa op de balans.
Betalingstermijn De overeengekomen periode waarbinnen een factuur betaald moet worden. Geldt voor zowel debiteuren als crediteuren. De betalingstermijn voor deze factuur is 14 dagen.
Liquiditeit Het vermogen van een onderneming om aan haar kortetermijnverplichtingen te voldoen. Beïnvloed door zowel debiteuren- als crediteurenbeheer. Een hoog debiteurensaldo kan de liquiditeit negatief beïnvloeden.
Insolventierisico Het risico dat een debiteur niet in staat is zijn schulden te betalen. Heeft betrekking op de kredietwaardigheid van debiteuren. We moeten het insolventierisico van onze debiteuren beperken.
Leverancierskrediet De periode waarin een leverancier toestaat dat de betaling wordt uitgesteld na levering van goederen of diensten. Betreft de relatie met crediteuren. We maken gebruik van een leverancierskrediet van 30 dagen.
Klantenkrediet De periode waarin een klant toestaat dat de betaling wordt uitgesteld na ontvangst van goederen of diensten. Betreft de relatie met debiteuren. We bieden onze klanten een klantenkrediet van 14 dagen.

Betalingsregelingen met crediteuren

Crediteuren kunnen in de praktijk over verschillende betalingsregelingen beschikken met hun klanten. Doorgaans wordt hierbij verwezen naar de wettelijke betaaltermijn of naar de afgesproken betaalvoorwaarden in een overeenkomst of zoals vermeld in de algemene voorwaarden. In bepaalde gevallen wordt er tussen de crediteur enerzijds en de debiteur anderzijds een bijzondere (af)betalingsovereenkomst afgesloten. In dat geval wordt er overeengekomen dat een ontvangen factuur in meerdere schijven kan worden betaald. Een dergelijke overeenkomst wordt vooral afgesloten wanneer de debiteur in kwestie over tijdelijke betaalproblemen beschikt. Niet zelden zijn hier wel extra kosten aan verbonden.



Internationale crediteur

Beschik je als in Nederland gevestigde onderneming over een internationale crediteur? In dat geval dient er rekening mee te worden gehouden dat er vaak sprake is van bijzondere voorwaarden. Een bekend voorbeeld hiervan is de verlegging van BTW tussen twee bedrijven die gevestigd zijn in Europa en over een geldig BTW-nummer beschikken. Deze verlegging van BTW betekent eigenlijk dat er geen 21%, maar wel 0% BTW wordt toegepast op de factuur.