Acquisitie betekenis
Acquisitie betekent ook koop, kopen, aankoop, verkrijging, verkrijgen, aanwinst, afname, boodschap, verwerving en werving.
Uitleg over de betekenis van acquisitie
Doorgaans wordt het woord ‘acquisitie’ gebruikt om het proces aan te duiden waarmee nieuwe klanten of opdrachtgevers worden verworven. Een bedrijf kan alleen groeien als het klantenbestand groeit. Het klantenbestand van een bedrijf bestaat doorgaans voor een groot deel uit bestaande en terugkerende klanten, nieuwe klanten en slapende klanten. Met acquisitie kun je nieuwe klanten werven en slapende klanten opnieuw activeren.
Wat kun je bereiken met acquisitie?
Als je acquisitie pleegt kun je bijvoorbeeld nieuwe klanten of opdrachtgevers werven. Zowel bedrijven als verenigingen en ZZP’ers kunnen acquisitie plegen. Ze zijn op zoek naar nieuwe klanten, nieuwe personeelsleden, leden, opdrachten of opdrachtgevers. Er zijn verschillende manieren om acquisitie te plegen en de ene methode is ook succesvoller dan de andere. Het doel is uiteindelijk om je klanten- of personeelsbestand te laten groeien of om als zelfstandige nieuwe opdrachten uit te voeren.
Koude acquisitie
Koude acquisitie wordt ook ‘koud bellen’ of ‘koud mailen’ genoemd. Hierbij is er geen bestaande verbinding tussen de aanbieder en de potentiële klant of opdrachtgever. Feitelijk neem je uit het niets contact met hen op om te vragen of ze je product of dienst willen afnemen. Koude acquisitie is niet heel moeilijk, omdat iedereen met een internetverbinding, een telefoon en een e-mailadres koude acquisitie kan plegen. Echter is deze methode vrijwel nooit succesvol en kost het heel veel tijd en moeite om potentiële klanten in kaart te brengen en te overtuigen om zaken met je te doen.
Warme acquisitie
Warme acquisitie kan daarentegen succesvoller zijn, mits het huiswerk goed wordt gedaan. Je hebt al een bestaande verbinding met een potentiële afnemer en je weet precies wie je moet benaderen om over de business te praten. Doorgaans weet je ook welke behoeftes de potentiële afnemer heeft. Soms zijn het ook slapende klanten die al een geruime tijd geen zaken meer met je hebben gedaan en wellicht weer baat kunnen hebben bij jouw aanbod.
Vriendschappelijke acquisitie
In de zakenwereld bestaat ook de term ‘vriendschappelijke acquisitie’. Wat feitelijk het acquireren van een bedrijf is. Bij een vriendschappelijke acquisitie wordt een bedrijf overgenomen door een andere partij. Dit gebeurt altijd in goed overleg. Vaak wordt er een bod geplaatst en door het bedrijf geaccepteerd. Vanaf dat moment begint de transitiefase waarin het gekochte bedrijf wordt geabsorbeerd in de bestaande bedrijfsstructuren en het personeel wordt op de hoogte gesteld van de aanstaande veranderingen.
Vijandelijke acquisitie
Vijandelijke acquisitie is ook het acquireren van een bedrijf, maar feitelijk zonder goed overleg. Een bedrijf kan een ander bedrijf overnemen als ze bijvoorbeeld een groot deel van de aandelen opkopen. Het bedrijf kan worden overgenomen als het bestuur het huidige management in capabel acht om een goede bedrijfsvoering uit te voeren. Vijandige acquisitie kan worden voorkomen door zelf het merendeel van de aandelen op te kopen of om te fuseren met een ander bedrijf. Dan wordt het bedrijf te groot om overgenomen te kunnen worden.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld
Op het internet circuleren duizenden vacatures. Op bekende platformen, zoals LinkedIn en vacaturewebsites en die worden natuurlijk ook door andere bedrijven gezien. Wanneer bij een vacature “acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld” staat, is het niet slim om als bedrijf contact op te nemen om bijvoorbeeld je diensten aan te bieden of als je een uitzendbureau beheert werkzoekenden aan te bieden. Ook headhunters en recruiters proberen vaak via deze weg geld te verdienen om actief op zoek te gaan naar personeel voor de openstaande vacature.
Telemarketing
Telemarketing is ook een vorm van acquisitie. Je bent vast weleens gebeld door bijvoorbeeld instanties, verenigingen en stichtingen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar klanten die loten kopen, zich willen aansluiten bij een vereniging of die geld willen doneren aan een goed doel. Telemarketing is voor veel mensen een doorn in het oog en wordt doorgaans ook als storend ervaren. Door je te registreren in het ‘bel me niet-register’ mogen telemarketeers geen telefonisch contact meer met je opnemen.
Ondernemen met een acquisitieplan
Als je acquisitie wilt plegen, is het slim om een goed acquisitieplan op te stellen. Het lukraak bellen van potentiële klanten, omdat je ergens een haakje hebt gevonden, is gewoon niet slim en al helemaal niet effectief. Je kunt beter investeren in het in kaart brengen van potentiële klanten, te verdiepen in hun behoeftes en op basis daarvan contact op te nemen met een goed verhaal. Dan is koude acquisitie nog enigszins effectief en kan er wellicht business uit voortvloeien.
Hoe kun je succesvol acquireren?
De truc is ook om succesvol te zijn in acquisitie plegen, maar hoe doe je dat? Veel bedrijven verkopen een product of een dienst waar een potentiële klant wellicht behoefte aan heeft. Feitelijk verkoop je een oplossing! Benader een klant dan ook op die manier. Een oplossing verkoopt namelijk veel makkelijker dan een product of dienst. Met oplossingen kun je potentiële klanten en opdrachtgevers ook veel beter overtuigen waarom ze zaken met je moeten doen.
Op verschillende manieren acquireren
Je kan op verschillende manieren acquisitie plegen. Je kunt bellen, e-mailen, nieuwsbrieven verspreiden (als potentiële klanten zich voor de nieuwsbrief hebben ingeschreven), adverteren en natuurlijk actief zijn op social media. Ondanks dat met veel methodes klanten jouw benaderen om jouw dienst of product af te nemen, ben je wel indirect bezig geweest met acquireren.