Retentie betekenis
Retentie heeft dus betrekking op het vasthouden en het behouden van bestaande klanten en opdrachtgevers. Veel bedrijven zetten in om de retentie te verhogen, omdat de investeringen in retentiecampagnes lager zijn dan de investeringen in het werven van nieuwe klanten. Retentie is door de jaren heen zo belangrijk geworden dat bedrijven zelfs retentie managers in dienst nemen.
Retentie Engels (vertaling)
In het Engels bestaat het woord Retention, wat dezelfde betekenis heeft als het woord retentie in het Nederlands. Echter wordt in de Engelse taal het woord retention ook gebruikt in de context van iets behouden. Bijvoorbeeld “The children’s retention of facts” betekent dat kinderen feiten kunnen waarnemen en vasthouden.
Synoniemen voor retentie
Een synoniem voor retentie is vasthouding. In de context van klanten vasthouden klopt dus het woord retentie en de daarbij horende processen en functies. Zoals retentiebeleid en retentie managers. Retentie managers zijn vooral bezig met plannen om klanten te laten terugkeren.
Terugkerende klanten
Terugkerende klanten zijn belangrijk voor de continuïteit van een bedrijf. Terugkerende klanten zorgen voor een stabiele omzetstroom en ze kunnen zelfs een ambassadeur worden van je (startende) bedrijf. Dat betekent dat je met minimale inspanningen en weinig investeringen de omzet kan laten stijgen en je naamsbekendheid kunt vergroten. Steeds meer bedrijven focussen zich ook meer op het vasthouden en het binden van klanten dan in het werven van nieuwe klanten.
Retentiebeleid
Daar is een goed retentiebeleid voor nodig. Met het retentiebeleid worden plannen gemaakt over hoe bedrijven klanten kunnen laten terugkeren. Een goed voorbeeld van een retentiebeleid is dat een bedrijf kiest voor een programma voor het belonen van loyaliteit, of een ander type spaarprogramma. Veel winkels werken nog met de ouderwetse stempelkaart. Telkens als je iets koopt krijgt je punten of een stempel, wat je weer kunt gebruiken om extra korting te krijgen. Op die manier blijven klanten terugkeren en geld uitgeven.
Retentie managers
Retentie managers zijn functies die steeds vaker in bedrijven worden ingevuld door specialisten die gedreven zijn in het creëren en het uitvoeren van het retentiebeleid. Hun taak is om klanten te behouden en te laten terugkeren. Met als doel om de omzet en winst te verhogen en de investeringen in marketinguitingen te verlagen.
Retentiebeleid met betrekking tot personeel
Retentiebeleid kan ook worden toegepast op het personeelsbestand. Een hoog verloop betekent dat het bedrijf continu op zoek moet gaan naar nieuw personeel en dat kan gevaarlijk zijn als er onvoldoende capaciteit is om nieuwe mensen naar behoren in te werken. Met een retentiebeleid kan ervoor gezorgd worden dat het personeel minder vaak ontslag neemt en voor een langere periode in dienst blijft. HR managers en ook retentie managers maken vaak de plannen en strategieën om het personeel dat er zit te behouden.
Retentiebeleid om personeel te behouden
In het retentiebeleid om personeel te behouden staan vaak plannen en strategieën om de baan aantrekkelijker te maken voor de medewerker. Vaak is het salaris niet eens de belangrijkste motivator om in dienst te blijven. Vaak zijn toekomstperspectief en meer betrokkenheid bij het bedrijf al redenen genoeg om niet van baan te wisselen.