Selecteer een pagina

Niche betekenis

De betekenis van niche is klein marktsegment. Beter uitgelegd betekent niche een specifieke, kleine sector waarin producten worden geproduceerd en afgezet.



Een niche wordt ook wel eens een gat in de markt genoemd, omdat hier bij gebrek aan aanbod nog veel geld te verdienen is door bijvoorbeeld producenten en resellers.

Wat is een niche precies?

Als we dieper inzoomen op de betekenis van niche, is te concluderen dat de markt verzadigd is. Veel winkeliers en online webshops bieden vrijwel dezelfde producten aan. Denk aan bepaalde kleding, consumentenelektronica of andere producten die bij meerdere aanbieders te koop zijn. Zowel fabrikanten als verkopers zoeken dus producten en marktsegmenten waarnaar de vraag hoog, maar het aanbod zeer klein is.



betekenis niche

Waar komt het woord niche vandaan?

Niche is afgeleid van hetzelfde Franse woord, wat holle ruimte in de muur betekent. In de bouwkunde heeft het woord niche ook een compleet andere betekenis dan in de marketing. In de bouwkunde kan een niche duiden op een kleine ruimte in een groter gebouw. Niche kan ook ontleend zijn aan het Italiaanse woord nicchia waarmee een heiligenbeeld wordt aangeduid.



Niche in het Engels

In het Engels bestaat het woord nis, wat dus ook een kleine ruimte in een groter geheel betekent. In het Engels heeft het woord ook meerdere betekenissen. Hiermee kan iemand aangeven dat iemand zijn of haar niche heeft gevonden als hij of zij zich prettig voelt in een leefsituatie of op het werk, maar ook een kleiner marktsegment kan als een niche worden omschreven.

Synoniemen voor niche

Enkele synoniemen voor het woord niche zijn biotoop, deelmarkt, gaatje in de markt, gat in de markt, klein marktsegment en marktopening. Vrijwel ieder woord is gerelateerd aan marketing en het fabriceren en verkopen van producten. In tegenstelling tot biotoop, wat een natuurlijke omgeving waarin of plant zich kan voortplanten betekent.

Een niche vinden

Een niche vinden is niet heel eenvoudig, maar wel de moeite waard om tijd en energie in te steken. Er zijn duizenden webshops die vrijwel hetzelfde aanbod hebben, maar daardoor is er ook een heftige prijzenoorlog en concurrentie gaande. Als eigenaar van een webshop of als startende ondernemer wil je je het liefste niet mengen in die strijd. Daarom kun je veel beter een specialisme uitzoeken waarmee je een specifiek product of dienst aanbiedt.

Niche creëren

Een niche is soms te creëren als je in specifieke behoefte van een klant kunt voldoen en waar concurrerende webshops niet op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan een productgroep, zoals schoenen. Iedereen biedt ze aan, maar niet iedereen specialiseert zich in bijvoorbeeld gezondheidsschoenen, terwijl daar wel vraag naar is. Je zou als ondernemer er dan voor kunnen kiezen om je bedrijfsstrategie rondom de verkoop van gezondheidsschoenen voor dames in te richten.

Marktonderzoek vereist

Om te excelleren in je niche, moet er wel een goed marktonderzoek aan voorafgaan. Op die manier kun je echt succes behalen en goed geld verdienen aan de niche die je hebt gekozen. Het onderzoek naar je doelgroep kan op verschillende manieren plaatsvinden. Categoriseer je klant bijvoorbeeld op leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, interesses en/of welke taal ze spreken. Op die manier krijg je een veel beter beeld van je doelgroep en kun je ook veel makkelijker in hun behoeften voorzien.



Nichemarkt beweegt sneller

Ondanks dat een niche slechts een kleine deelmarkt is, beweegt de markt veel sneller. Omdat klanten geneigd zijn om veel sneller nicheproducten te kopen. Deze producten voldoen immers aan hun behoeften en worden dus sneller aangeschaft. Waarbij de prijs in de regel minder relevant is en er ook nauwelijks concurrentie is. Het is dan wel van belang dat je gericht onderzoek doet naar de niche en daar ook mee kan scoren.

Je niche promoten

Om te laten weten dat je er als verkoper bent, moet je de niche wel promoten. Je moet laten weten dat een specifiek product of een specifieke dienst bij jou te koop is. Het grote voordeel van een nichemarkt is dat je relatief snel bovenaan de zoekresultaten van Google kan komen te staan, omdat je een van de weinige aanbieders bent. Dit is dus ook een goede reden om gericht in plaats van met hagel te schieten.

Voorbeelden van een niche

Laten we iets dieper inzoomen op hoe een niche eruitziet. Een niche kan dus bijvoorbeeld zijn gezondheidsschoenen voor vrouwen. De grote markt is damesschoenen, maar de niche is deze subcategorie die niet of nauwelijks wordt aangeboden. Of waar grotere spelers in de markt geen focus op hebben. Een andere niche zou bijvoorbeeld kunnen zijn ergonomische bureaustoel, waarbij de markt bureaustoel is en ergonomische bureaustoel de niche.

Wat is een micro-niche?

Dan kunnen we ook nog spreken over een micro-niche waarbij we een level verder gaan dan de niche. In het voorbeeld van de bureaustoel is het eerste level de categorie “bureaustoel“, het tweede level de niche ergonomische bureaustoel en de micro-niche zou kunnen zijn ergonomische bureaustoel met ingebouwde massage. Focus op een micro-niche kan lucratief zijn, maar de vraag hiernaar is gemiddeld een stuk kleiner dan wanneer je spreekt over een nicheproduct.