Selecteer een pagina

Content betekenis

De betekenis van content is “publicatie”, maar het woord heeft meerdere betekenissen. Afhankelijk van in welke context je het woord gebruikt.



Content kan ook betekenen dat je ergens tevreden over bent. Je hoort bijvoorbeeld weleens de zin “ik ben zeer content met het resultaat”, wat betekent dat iemand dus tevreden is met de uitkomst.

Content als verzamelterm

Tegenwoordig heeft content meer betrekking op publicaties op een website of in een tijdschrift. Deze pagina is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van content. We beschrijven op deze pagina in tekst wat de betekenis van het woord “content” is. Content hoeft echter niet altijd tekst te zijn. Video’s, afbeeldingen en andere uitingen kunnen ook als content worden gezien. Content is dan ook vaak de verzamelnaam voor verschillende uitingen die op een website of een blog worden gepubliceerd.



betekenis content

Waar komt het woord content vandaan?

Content is een leenwoord uit het Frans, wat “tevreden” betekent. Als iemand content is, is diegene dus tevreden. Over iets, iemand of de situatie die zich voordoet. In de moderne Nederlands taal verwijst content steeds vaker naar inhoud van een website, blog of webshop. Bijvoorbeeld een blog over een bepaald onderwerp met mooie foto’s. Dit wordt ook content genoemd. Dan is de vrije vertaling van het woord content “inhoud”.


Synoniemen voor content

Enkele synoniemen voor content zijn “inhoud” en “tevreden”. Het woord heeft dus meerdere betekenissen en de daadwerkelijke betekenis is dus afhankelijk van de context waarin het woord “content” gebruikt wordt.

Inhoud van een website

Content heeft vaak betrekking op de inhoud van een website. Dit zijn zowel de pagina’s met geschreven tekst als de foto’s en video’s die op de website worden geplaatst. Content is hierin een breed begrip. Ook de inhoud van een magazine of een boek kan content ofwel “inhoud” worden genoemd. Echter wordt in deze context het woord content minder vaak gebruikt.

Wat doet een content creator of content marketeer?

In het bedrijfsleven bestaan functies, zoals de content marketeer. De content marketeer is gefocust en houdt zich bezig met het maken en het verspreiden van relevante informatie onder zowel bestaande als potentiële klanten. Met contentmarketing kunnen er brede doelgroepen worden aangesproken en relevante informatie worden verspreid. Dit doen ze met behulp van verschillende uitingen, zoals whitepapers, nieuwsbrieven, video’s, foto’s, infographics en zelfs podcasts.


Content creator

Content creator is ook een functie die meerdere keren voorbij vliegt op vacaturebanken en deze functie verschilt van een content marketeer. Een content marketeer is echt bezig met bereiken van een doelgroep, terwijl de content creator iemand is die ook echt de content maakt. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die teksten schrijft, zoals een copywriter, maar het kan ook iemand zijn die zich vooral bezighoudt met het maken van foto’s of video’s.

Content is king

De zin “content is king” wordt wel vaker door content marketeers geuit en het heeft betrekking op het feit dat content ontzettend belangrijk is om klanten te bereiken en nieuwe klanten te werven. Zonder content kun je immers niemand overtuigen om zaken met je te doen of om bestaande klanten te laten terugkeren. Nu is het wel een feit dat niet alleen content een doorslaggevende factor in het succes is, want een website die technisch niet in orde is zal nooit veel bereik hebben. Hoe goed de content die erop staat ook is.


Wat is content?

Tot slot willen we aangeven wat we verstaan over content als we spreken over inhoud voor op een website;

  • Tekst op pagina’s;
  • Blogs;
  • Video’s;
  • Foto’s;
  • Podcasts;
  • Infographics;
  • Banners;
  • Advertenties;
  • Informatie over evenementen;
  • Kalenders.